مقالات

آموزش خواندن انواع ساعت اندازه گیری

آموزش خواندن انواع ساعت اندازه گیری

خواندن ساعت اندازه گیری باید طبق اصول و نکات مرتبط با این ابزار انجام شود تا نتیجه ای دقیق و صحیح داشته باشید. با استفاده از ساعت اندازه گیری می توان ابعاد طول و قطر قطعات صنعتی را در صنایع مختلف اندازه گیری کرد. معمولا در صنایع مختلف برای اندازه گیری زاویه دار بودن، تختی، توازی، گردی و عمود بودن قطعات از ساعت اندازه گیری استفاده می شود. همچنین این ساعت ها برای مقایسه میزان انحراف قعطه تولیدی از قطعه استاندارد نیز کاربرد دارند.

▢ انواع ساعت اندازه گیری

ساعت های اندازه گیری در انواع مختلفی تولید شده اند و هر نوع از آن ها نیز کارایی و قابلیت های مربوط به خود را دارند. با توجه به اهمیت انتخاب مناسب ترین نوع ساعت اندازه گیری برای کاربرد مورد نظرتان بهتر است قبل از انتخاب و خرید این ساعت ها با انواع مختلف آن ها و ویژگی های هر کدام از آن ها آشنا شوید. از جمله مواردی که در این ساعت ها با هم فرق می کند می توانیم به پراب یا چگونگی حرکت نقطه تماس، آنالوگ یا دیجیتال بودن، نحوه خواندن اعداد، علامت ‌گذاری‌های عددی و جهت اشاره ‌گر اشاره کنیم.

ساعت اندازه گیری اندیکاتور

ساعت اندازه گیری اندیکاتور دقت بسیار بالایی در اندازه گیری انحنای قطعات بیضی شکل دارد. از این وسیله معمولا در صنایع مختلف برای اندازه گیری انحنا و تاب قسمت های مختلف قطعات استفاده می شود.

ساعت های اندیکاتور در دو نوع ساعت اندیکاتور دیجیتال و آنالوگ (عقربه ای) در بازار وجود دارد. با استفاده از این ساعت ها می توانید اندازه های مورد نظرتان را در مقیاس های اینچ و میلی متر اندازه گیری کنید. این ساعت ها دقت بسیار بالایی دارند و برای اندازه گیری تغییر انحنا در سطح کم کاملا می توانید به این ساعت ها اعتماد کنید. در الایمنت کوپلینگ ها برای اندازه گیری درست و دقیق معمولا از ساعت اندازه گیری اندیکاتور استفاده می شود.

•ساعت اندیکاتور عقربه ای

با استفاده از ساعت اندیکاتور می توانید مقدار انحراف از یک جزء مکانیکی را با دقت اندازه گیری کنید. اجزای تشکیل دهنده ساعت اندیکاتور عقربه ای شامل پینیون، اهرم و چرخ دنده است. با استفاده از این ساعت ها می توانید مقایسه های دقیقی را بین میزان انحراف قطعه ساخته شده با قطعه استاندارد انجام دهید.

ساعت اندیکاتور عقربه ای

 

•ساعت اندیکاتور دیجیتال

ساعت اندیکاتور دیجیتال نیاز به باتری دارد و با یک صفحه نمایش دیجیتال LED اندازه مورد نظر را نشان می دهد. با استفاده از این ساعت ها می توانید با سرعت زیادی اندازه گیری های مورد نیازتان را انجام دهید. همچنین این ساعت ها امکان ذخیره نتایج متوالی را نیز دارد. برای عملکرد صحیح این ساعت ها باید از نفوذ گرد و غبار به داخل آن ها  جلوگیری کنید. برای آگاهی از میزان مقاومت ساعتی که انتخاب کرده اید در برابر گرد و غبار و نفوذ آب بهتر است به رتبه بندی IP آن توجه کنید. قبل از استفاده از ساعت اندیکاتور عقربه ای حتما باید از پر بودن باتری آن مطمئن شوید.

 

ساعت اندیکاتور دیجیتال

ساعت اندازه گیری شیطونکی

ساعت اندازه گیری شیطونکی یکی دیگر از انواع ساعت های اندازه گیری است که در صنایع مختلف استفاده می شود. این نوع از ساعت های اندازه گیری شباهت زیادی به ساعت های اندیکاتور دارند اما تفاوت آن ها در پراب و حرکت چرخشی و دورانی در بخش اندازه گیری این ساعت ها است. از این ساعت ها برای اندازه گیری های بسیار دقیق و حساس استفاده می شود. دقت اندازه گیری ساعت شیطونکی بین 0.01 تا 0.002 است. با استفاده از این ساعت ها می توانید دامنه بین 0.2 میلی متر تا 1 میلی متر را اندازه گیری کنید. در زمان خریداری این ساعت بهتر است از کالیبره شدن آن مطمئن شوید زیرا کالیبره شدن ساعت دقت اندازه گیری آن را افزایش می دهد.

البته اگر نیاز دقیق تری برای شناخت انواع ساعت های اندازه گیری دارید، مقاله دیگری با نام « معرفی انواع ساعت اندازه گیری و اجزای آن » را در تراز صنعت بخوانید.

 

ساعت اندازه گیری شیطونکی

▢ نحوه خواندن ساعت اندازه گیری عقربه ای

برای خواندن ساعت اندازه گیری حتما باید به جهت عقربه ها توجه داشته باشید. وقتی میله لمس‌ کننده در جهت پایین قرار گرفته است باید عقربه بزرگ را روی عدد صفر قرار دهید. زمانی که میله لمس کننده در بالا باشد باید عدد صفر زیر عقربه قرار بگیرد. هر گاه میله لمس کننده به سمت بالا جمع شود، جهت عقربه ساعت به سمت راست و هرگاه حرکت میله لمس کننده به سمت پایین باشد جهت حرکت عقربه ساعت به سمت چپ است.

برای شروع باید عقربه بزرگ روی عدد صفر صفحه بزرگ و عقربه کوچک روی صفحه کوچک باشد. در این حالت میله لمس کننده در پایین ترین نقطه است. وقتی عقربه کوچک روی عدد یک قرار دارد و عقربه بزرگ یک دور حرکت کرده است، میله لمس کننده یک میلی متر جابجا شده است. وقتی عقربه کوچک از عدد یک بگذرد و عقربه بزرگ روی 20 باشد، میله لمس کننده 20/1 میلی متر جا به جا شده است.

▢ کار با ساعت اندازه گیری دیجیتال

کار با ساعت اندازه گیری دیجیتال نسبت به ساعت های عقربه ای ساده تر است زیرا عدد روی صفحه نمایش این ساعت نشان داده می شود و شما با سرعت و دقت زیادی می توانید اندازه گیری های مورد نیاز خود را انجام دهید.

▢ خواندن ساعت اندازه گیری شیطونکی

 

ساعت های اندازه گیری شیطونکی در دو نوع دیجیتال و عقربه ای در بازار موجود می باشند. با توجه به دقت و حساسیت بالای این ساعت ها در اندازه گیری باید نحوه استفاده از آن ها را آموزش ببینید تا بتوانید به درستی از آن ها استفاده کنید.

برای خواندن ساعت اندازه گیری ابتدا از سالم و بی نقص بودن آن مطمئن شوید. سپس باید سطح حساسیت و مقیاس مورد نظرتان را تعیین کنید و یا در صورت نیاز اقدام به صفر کردن ساعت نمایید. ساعت را باید به صورت استوانه ای بر روی سطح مورد نظر قرار دهید و نتایج روی صفحه را بخوانید. ساعت شیطونکی اینسایز کد 02-2380 از ساعت های پر فروش و کاربردی برند اینسایز است که در تراز صنعت با بهترین قیمت بازار قابل خریداری است.

جمع بندی

ساعت های اندازه گیری در انواع مختلفی وجود دارند و هر نوع از آن ها نیز دارای حساسیت، دقت، دامنه اندازه گیری و نحوه خواندن مختلفی می باشند. ساعت های اندازه گیری را به طور کلی می توانیم به دو نوع عقربه ای و دیجیتال تقسیم کنیم که خواندن ساعت اندازه گیری دیجیتال ساده تر و سریع تر است و دقت بالاتری نیز دارند. از ساعت های اندازه گیری در صنایع خودروسازی، پزشکی، هواپیما سازی، الکترونیک، نفت و گازو غیره استفاده می شود. انواعی از ساعت های اندیکاتور و شیطونکی با کیفیت بالا از برند های معتبر در تراز صنعت موجود است. شما عزیزان می توانید با مراجعه به دسته بندی محصولات، ابزار مورد نیاز را خریداری کرده و در کمترین زمان تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *