مقالات

بهترین مارک کولیس | آشنایی با انواع کولیس

بهترین مارک کولیس آشنایی با انواع کولیس

کولیس چیست؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که کولیس چیست و بهترین مارک کولیس کدام است. کولیس یک ابزار اندازه‌گیری دقیق است که برای سنجش طول، عرض، عمق و قطر اشیاء مورد استفاده قرار می‌گیرد. کولیس‌ها در صنایع مختلف از جمله مهندسی، ماشین‌سازی، ساخت و ساز، جواهرسازی، تراشکاری و سایر صنایع دقیق استفاده می‌شوند و به دلیل دقت بالا و قابلیت های مختلف در اندازه‌گیری‌، یکی از ابزارهای ضروری و مورد اعتماد در این صنایع به شمار می روند.

کولیس، ظاهری شبیه به یک خط‌کش دارد و دارای دو بازو است، یک بازوی ثابت و یک بازوی متحرک که به وسیله یک مکانیزم کشویی جابجا می شود. بازوی ثابت به عنوان مرجع استفاده شده و بازوی متحرک با استفاده از پیچ و مهره قابل تغییر و تنظیم است. بازوی متحرک دارای یک سر کالیبره شده است که به آن کالیپر می‌گویند و اجسام بین آن ها قرار می گیرند.

با انتخاب و استفاده از بهترین مارک کولیس، می‌توانید اندازه اجسام را بادقت بالاتر بسنجید. برای مثال، با استفاده از یک کولیس خوب می‌توانید از ضخامت یک ورق فلزی، قطر یک شافت، اندازه داخلی یک لوله تا قطر یک سنگ زینتی و کوچک را با دقت زیاد اندازه‌گیری نمایید. کولیس‌ها معمولاً قابلیت خواندن مقادیر در واحدهای متریک و اینچ را دارند.

انواع کولیس‌ها دارای عقربه‌ های ساعتی یا صفحه دیجیتال هستند که مقادیر را به صورت دقیق نشان می‌دهند. هر کدام از این انواع، دارای بازوهایی هستند که به صورت متقابل از هم جدا می‌شوند و قادر به اندازه‌گیری اجزای مختلفی از اشیاء هستند. انتخاب انواع مناسب از بهترین مارک کولیس بستگی به نوع اندازه‌گیری، کاربرد و شکل اجسامی دارد که قصد اندازه‌گیری آن ها را دارید.

انواع کولیس

کولیس‌ها دارای انواع مختلفی هستند و در اندازه‌ها و طرح های مختلفی وجود دارند و روش کار با انواع بهترین مارک کولیس بسیار ساده است.

کولیس آنالوگ(Analog Caliper)

این نوع کولیس دارای یک صفحه و عقربه‌های ساعتی است که مقدار اندازه را نشان می‌دهد. با چرخاندن عقربه‌ها، می‌توانید طول، قطر و عمق اشیاء را بسنجید.

کولیس ساعتی

کولیس ساعتی یا عقربه‌ای دارای یک صفحه با عقربه‌های ساعتی است که با باز و بسته کردن بازوها، اندازه را نشان می‌دهند. با چرخیدن عقربه‌ها می‌توانید اندازه طول، قطر و عمق اشیاء را ببینید. اندازه اشیا بین 15 تا 30 سانتی متر را می توان با این نوع کولیس سنجید و میزان دقت آن در بهترین مارک کولیس معمولا بین 02/0 تا 001/0 است.

کولیس ساعتی

 کولیس پرگاری

این نوع کولیس دارای یک پرگار است که باز و بسته می‌شود. با قرار دادن بازوی پرگاری بین دو نقطه یا سطح، می‌توانید فاصله را حدودا اندازه‌گیری کنید. این نوع کولیس معمولاً برای خط انداختن روی چوب یا سطح جهت برش‌کاری استفاده می‌شود.

 کولیس فنردار

این نوع کولیس دارای بازوهای فنردار است که به صورت خودکار باز و بسته می‌شوند، درجه اندازه گیری ندارند و با قرار دادن بازوها در دو نقطه از سطح، می‌توانید با استفاده از یک خط کش آن سطح را اندازه‌گیری کنید.

 کولیس دیجیتال(Digital Caliper)

این نوع کولیس دارای یک صفحه دیجیتال است که عدد دقیق اندازه را نشان می‌دهد. کولیس دیجیتال دقت بالاتری نسبت به کولیس آنالوگ دارد و خواندن مقادیر آن نیز ساده‌تر است.

بهترین کولیس دیجیتال (کولیس دیجیتال 7.5 سانتی اینسایز کد 75-1111)

کولیس دیجیتال

 کولیس ورنیه یا خطی (Vernier Caliper)  

این نوع کولیس دارای یک مقیاس ورنیه است که دقت بیشتری نسبت به کولیس آنالوگ دارد و با استفاده از مقیاس ورنیه، می‌توانید اندازه را با دقت بالاتری بسنجید. ورنیه شامل دو بازوی اصلی است که بر روی آن‌ها مقیاس‌های اندازه‌گیری حک شده است. بازوی اصلی دارای یک مقیاس ثابت است، در حالی که بازوی ثانویه یا بازوی ورنیه دارای یک مقیاس متحرک بوده که به طور دقیق بر روی مقیاس ثابت قرار گرفته است.

مقیاس ثابت بازوی اصلی به صورت یک مقیاس خطی است که بر روی بدنه کولیس نمایش داده می‌شود. این مقیاس به واحدهای میلیمتر یا اینچ تقسیم شده و می‌توان با استفاده از آن، اندازه ها را به صورت تقریبی خواند.

مقیاس متحرک یا بازوی ورنیه دارای یک مقیاس جزئی است که به واحدهای بسیار کوچکتر و دقیق‌تری مانند دهم میلیمتر یا یک صدم اینچ تقسیم شده است. کولیس ورنیه به دلیل دقت بالا و توانایی اندازه‌گیری انواع مختلفی از اشیاء، در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

کولیس ورنیه

 

کولیس خارج سنج

برای اندازه‌گیری قطر خارجی اجسام استفاده می‌شود که باید ابتدا شیء که قصد اندازه‌گیری آن ها را دارید، بین دو بازو قرار داده و سپس بازوها را آنقدر جابجا و تنظیم کنید تا به هر دو طرف شیء بچسبند و سپس اندازه آن را بخوانید. کولیس خارج سنج معمولاً برای اندازه‌گیری قطر ساقه‌ها، قطر میله‌ها و اجسام خارجی دیگر استفاده می‌شود.

کولیس داخل سنج

برای اندازه‌گیری قطر داخلی یک شیء استفاده می‌شود. بازوهای کولیس را درون شیء قرار داده و سپس آن ها را باز کنید تا اندازه داخلی را بسنجد. این نوع کولیس برای اندازه‌گیری قطر داخلی لوله‌ها یا انواع حلقه ها در صنعت جواهر سازی یا تراشکاری و غیره استفاده می‌شود. کولیس معمولی پراید P3040-300 از دسته کولیس های با کیفیت برند پراید بوده که با بهترین قیمت در تراز صنعت موجود است.

کولیس عمق سنج

برای اندازه‌گیری عمق یک شیء استفاده می‌شود. دارای شاخه‌های بلندی است که بر روی شیء قرار می‌گیرد و میزان عمق را نشان می‌دهد. کولیس عمق سنج معمولی 0-200 میلیمتر اینسایز 200-1247 یک کولیس مناسب برای افراد حرفه ای می باشد.

در صنایع مختلف و محیط‌های کاری متفاوت، کولیس‌های مختلفی برای اندازه گیری و طراحی و برشکاری استفاده می شوند، شامل کولیس‌های خاص برای اندازه‌گیری دقیق قطعات الکترونیکی، شیارها و رویه‌ها، اندازه‌گیری شکاف‌ها و فاصله‌های بسیار کوچک و غیره. هر نوع کولیس، بر اساس نیازهای اندازه‌گیری مختلف و خاص، طراحی و ساخته می‌شود.

▢ بهترین  مارک کولیس

برندهایی که شناخته شده و کولیس‌های با کیفیت تولید می‌کنند، عبارتند از:

کولیس میتوتویو (Mitutoyo)

میتوتویو یکی از برندهای معروف جهانی و بهترین مارک کولیس در زمینه ابزارهای اندازه ‌گیری است که از نظر کیفیت، دقت و محدوده اندازه گیری از نوع خود دقیق ترین است و دقت اندازه گیری آن 0.001 و بسیار بالا می باشد.

کولیس اینسایز (Insize)

اینسایز یکی از برندهای محبوب و قابل اعتماد است. کیفیت و دقت و محدوده اندازه گیری آن بالا بوده و دقت کولیس اینسایز به طور معمول 0.02 میلیمتر است که برای اندازه گیری عمق و قطر داخلی و خارجی استفاده می شود.

کولیس آسیمتو (Asimeto)

آسیمتو نیز یکی از برندهای محبوب و قابل اعتماد چینی در ایران است و محصولات گسترده‌ای در زمینه ابزارهای اندازه‌گیری ارائه می‌دهد. این شرکت کولیس‌های دیجیتال با دقت اندازه گیری 0.02 تولید می‌کند و برای اندازه گیری قطر و عمق اجسام مناسب است.

 کولیس آکاد (Accud)

آکاد نیز یکی دیگر از برندهای معتبر در زمینه ابزارهای اندازه‌گیری است. دقت و کیفیت و محدوده اندازه گیری آن در حد متوسط و خوب بوده و قیمت آن نسبت به سایر برندها پایین است.

کولیس پراید

این برند کیفیت ساخت خوبی دارد و در برابر آب، غبار و روغن مقاوم بوده و از قابلیت تبدیل اینچ به میلیمتر و بالعکس برخوردار است. از کولیس های پراید که دارای تعداد فروش بالا و قابلیت های ویژه ای می باشد، میتوان به کولیس معمولی 20 سانت پراید کد P3004-200 اشاره کرد.

انتخاب کولیس مناسب، به نیازها و کاربردهای خاص شما بستگی دارد. برندهای نام برده به طور کلی شناخته شده و در بازار ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این برندها ممکن است ویژگی‌ها، کیفیت و دقت های متفاوتی داشته باشند، برای انتخاب بهترین مارک کولیس در ایران، می‌توانید به مشخصات فنی و بازخورد مصرف کنندگان درباره هر یک از این برندها توجه کنید. همچنین، ویژگی های محصولات هر برند را با هم مقایسه نموده و نیازهای خود را مد نظر قرار دهید تا برندی را انتخاب کنید که بهترین تطابق را با آن ها داشته باشد.

مشخصات کولیس خوب

یک کولیس خوب از انواع بهترین مارک کولیس باید از مشخصات و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار باشد:

1. دقت بالا: یک کولیس خوب باید دارای دقت بالایی باشد، دقت بیشتر به معنی توانایی تعیین اندازه‌های دقیق‌تر است. اندازه‌گیری‌های دقیق ممکن است برای برخی کاربردها بسیار مهم باشند، برای انتخاب کولیس، دقت در محدوده 0.02 تا 0.001 مناسب است.

2. دامنه اندازه‌گیری: دامنه اندازه‌گیری کولیس نشان می‌دهد که کولیس قادر است حداکثر چه محدوده ای را اندازه بگیرد. برای برخی کاربردها ممکن است به کولیس با دامنه اندازه‌گیری بزرگتر نیاز باشد.

3. جنس بدنه: جنس بدنه کولیس می‌تواند تأثیر زیادی بر عمر مفید و دقت آن داشته باشد. برخی از کولیس‌ها از جنس فلزی مانند استیل تولید می‌شوند که معمولاً مقاومت و دوام بالایی دارند. برخی از کولیس‌ها همچنین دارای روکش‌های محافظ مانند کروم یا تیتانیوم هستند که کمک می‌کنند تا کولیس در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت کند. انتخاب کولیس با بدنه محکم و مقاوم می‌تواند به ماندگاری آن کمک کند.

4. تبدیل واحد: برخی از کولیس‌ها دارای قابلیت تبدیل واحد هستند و می‌توانند اندازه ها را به واحد دلخواه مانند میلی‌متر و اینچ تبدیل کنند که در برخی کاربردها بسیار مفید و کارآمد است.

5. وزن مناسب: وزن کولیس نکته مهمی در خرید آن به شمار می رود، زیرا وزن مناسب می‌تواند استفاده و حمل و نقل آن را بسیار آسان نماید، راحتی کار را افزایش دهد و خستگی کمتری را برای کاربر به همراه داشته باشد.

به طور کلی، تراز صنعت با ارائه انواع کولیس با بهترین قیمت، هر آنچه از یک کولیس خوب می خواهید را فراهم کرده است.

جمع بندی

کولیس‌ها، ابزارهایی هستند که برای اندازه‌گیری دقیق اشیاء استفاده می‌شوند. برای انتخاب یک کولیس خوب، دقت بالا یکی از ویژگی‌های مهم است و به شما اطمینان می‌دهد که اندازه‌گیری دقیق انجام می شود. دامنه و محدوده اندازه‌گیری کولیس باید با نیازهای شما همخوانی داشته باشد تا بتوانید اجسام مورد نظر با اندازه‌های مختلف را اندازه‌گیری نمایید. جنس بدنه نیز باید مقاوم و محکم باشد تا کولیس در برابر سایش و زنگ زدگی مقاومت کند. قابلیت تبدیل واحد می‌تواند در برخی مواقع بسیار مفید و کاربردی باشد. و در نهایت، وزن مناسب کولیس برای راحتی استفاده و حمل و نقل آن بسیار مهم است. شما می توانید با توجه به نیازها و کاربردهای خود، از میان انواع مختلف بهترین مارک کولیس، مدلی را انتخاب نمایید که بیشترین تطابق را با این مشخصات داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *