مقالات

گیج داخل سیلندر چیست؟ کار با بور گیج سیلندر

گیج داخل سیلندر یا همان بورگیج ابزاری از دسته انواع گیج می باشد. این ابزار کاربردی با مکانیزم تلسکوپی و چند نقطه ای است که برای سنجش اندازه قطر داخلی اجسام در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرید. کار با بور گیج سیلندر نیاز به آموزش دیدن نکات مرتبط با این ابزار دارد و باید به صورت اصولی و حرفه ای انجام شود. همچنین نوع دیگری از گیج ها با نام گیج جوشکاری، در انواع و سایز های گوناگون در تراز صنعت موجود است.

🔲گیج داخل سیلندر چیست؟

گیج داخل سیلندر یا همان بورگیج دارای تعدادی نقطه خارجی مقابل هم در قسمت فک است که این قسمت امکان انبساط و انقباض دارد و می تواند با خاصیت ارتجاعی خود فاصله مورد نظر را اندازه گیری کند. این ابزار از میله ای بلند، صفحه نمایش عقربه ای یا دیجیتالی و یک فک اندازه گیری با نوک مرتجع تشکیل شده است.

با استفاده از این ابزار، اندازه گیری نسبت به میکرومتر داخل سنج یا کولیس داخل سنج با سرعت بیشتری انجام می شود. با بورگیج می توانید در زمان کوتاهی چند قسمت مختلف از داخل استوانه مورد نظرتان را اندازه گیری کنید. از آن جایی که نیاز نیست فک های این ابزار را برای هربار اندازه گیری تنظیم کنید سرعت کار با آن بالاست و دقت مناسبی هم دارد.

با استفاده از بورگیج می توان به راحتی و با سرعت زیاد قطر نقاط داخلی استوانه و سیلندرهای عمیق را نیز اندازه گیری کرد. دسترسی به تمامی نقاط کور استوانه ها و سیلندرها با استفاده از میله بلند بور گیج ممکن است و فک های لغزان این ابزار دسترسی به عمیق ترین نقاط را نیز فراهم می کنند. با گیج داخل سیلندر می توان نقاط مختلف داخل استوانه ها  با عمق ده سانتی متر تا بیشتر از نیم متر را نیز اندازه گیری کرد. استفاده از این ابزار دقت انحراف گیری را به میزان زیادی افزایش می دهد.

کاربرد بور گیج سیلندر

از گیج داخل سیلندر یا همان بورگیج سیلندر در صنعت خودروسازی، تعمیر خودرو، کالیبره کردن سیلندر و بلبرینگ، ساختن ابزارهای صنعتی با مکانیزم پیستونی و غیره برای اندازه گیری قطر و انحراف گیری نقاط مختلف داخل استوانه ها و سیلندرها استفاده می شود. با استفاده از این ابزار می توان ساخت، تراشکاری و تعمیر قطر داخلی قطعات استوانه ای، لوله ها و غیره را با دقت زیادی انجام داد.

 

🔲انواع بور گیج سیلندر

 

انواع بور گیج سیلندربا ویژگی ها و قابلیت های مختلف در بازار وجود دارد. آشنایی با انواع این ابزار و ویژگی های هر کدام از آن ها به شما در انتخاب مناسب ترین و کاربردی ترین نوع گیج داخل سیلندر کمک می کند. انواع مختلف این ابزار از نظر ظرفیت اندازه گیری یا سایز بورگیج ‌ها، گام بندی و دقت محاسبه با هم فرق دارند.

همچنین شکل ظاهری بورگیج ها نیز با هم فرق دارد و از این نظر به انواع مستقیم و زاویه دار یا 90 درجه تقسیم می شوند. ساختار فک و تعداد نوک فک ‌ها در انواع مختلف این ابزار با هم فرق دارد. بیشتر بودن تعداد نوک های فک و نقاطی که با داخل جسم تماس دارند به معنای افزایش دقت اندازه گیری توسط آن بورگیج است.

گیج سر سیلندر دیجیتال

همان طور که از نام گیج سر سیلندر دیجیتال مشخص است این ابزار دارای صفحه نمایش دیجیتالی است. همچنین این نوع از بورگیج ها دارای پنل دکمه دار است که به کمک آن می توانید صفحه دیجیتال را روشن یا خاموش کنید. با این پنل دکمه دار همچنین امکان تنظیم صفر دستگاه، ذخیره اعداد محاسبه شده، خروجی گرفتن از محاسبات و اندازه ها و انتقال آن ها به کامپیوتر نیز وجود دارد. صفحه نمایش دیجیتال هم اعداد را به وضوح نمایش می دهد. گیج داخل سیلندر دیجیتال اینسایز 10-2152 محصولی با کیفیت و کاربردی از گیج های دیجیتال بوده که دارای قابلیت و کارایی های ویژه ای می باشد.

 

گیج داخل سیلندر دیجیتال

گیج سر سیلندر ساعتی

استفاده از بور گیج سر سیلندر ساعتی بسیار رایج است و این نوع از گیج داخل سر سیلندر شناخته شده ترین نوع و پر مصرف ترین مدل این ابزار می باشد.  این نوع دارای یک صفحه ساعتی است که طراحی ظاهری و نوع گام بندی این صفحه معمولا در هر برند به ساعت‌ های اندیکاتوری آن برند شباهت دارد. گیج داخل سیلندر ساعتی اینسایز 60-2825 از گیج های ساعتی بوده که صفحه نمایش آن از نوع ساعت های اندیکاتور با دقت 0.001 میلی متر می باشد. نمایشگر در این نوع بورگیج ها به شکل دو طرفه کار می کند و میزان مثبت و منفی شدن قطر قطعه را نشان می دهد.

 

گیج داخل سیلندر ساعتی

مقایسه عملکرد بور گیج دیجیتال و ساعتی

تفاوت اصلی بور گیج دیجیتال و ساعتی در صفحه نمایش آن ها است. گیج داخل سیلندر دیجیتال یک صفحه نمایش دیجیتالی دارد اعداد مربوط به اندازه گیری قطر هر نقطه از قطعه مورد نظر به صورت اعداد مثبت و منفی روی این صفحه نشان داده می شود. اعداد مثبت به معنای کمتر بودن قطر آن نقطه از قطر استاندارد و اعداد منفی به معنای بیشتر بودن قطر آن نقطه از قطر استاندارد است. در بورگیج ساعتی نمایشگر دیجیتال ندارید و باید از حرکات عقربه روی صفحه ساعتی انحراف قطر نقاط مختلف قطعه نسبت به قطر استاندارد را تخمین بزنید.

🔲نحوه خواندن گیج داخل سیلندر

 

نحوه خواندن گیج داخل سیلندر به دو روش قابل انجام است. در یک روش نیاز به صفر کردن مجدد این ابزار نیست و شما باید یک قطر را اندازه گیری کرده و آن را به عنوان پایین ترین نقطه صفحه نمایش قرار دهید.  اما برای اندازه گیری دقیق تر بهتر است ابتدا تنظیم مجدد صفر را انجام دهید و سپس اندازه گیری را شروع کنید. از آن جایی که از این ابزار برای انحراف گیری استفاده می شود باید قبل از شروع کار در روش دوم سایز نامی و قطر استاندارد داخلی قطعه‌ را بدانید و صفر بورگیج را روی آن تنظیم کنید.

○ ابتدا روی فک میکرومتر سایزی که می خواهید میزان انحراف نوک بورگیج با آن سنجیده شود را ست کنید. باید بورگیجی مناسب با این بازه سایزی تهیه کنید و یک واشر یا حلقه تنظیم مناسب را از داخل جعبه بورگیج انتخاب کرده و روی فک آن نصب کنید. نقطه صفر بورگیج را نیز روی همین سایز تنظیم کنید.

○ پراب و فک بورگیج را داخل فک میکرومتر قرار دهید و با کمی جابجایی مطمئن شوید که نوک های فک بورگیج به طور کامل در داخل فک میکرومتر قرار گرفته اند. حالا بورگیج را ثابت نگه داشته و حلقه صفحه نمایش را بچرخانید تا پایین ترین مقدار عقربه روی صفر باشد. ( در بورگیج دیجیتال نیز به جای چرخاندن حلقه صفحه نمایش کافی است تا دکمه صفر پنل را بزنید). حالا باید فک بورگیج را داخل استوانه، لوله یا سیلندر مورد نظر وارد کنید و با جابجایی آن در نقاط مختلف تغییر اعداد روی صفحه نمایش دیجیتال و یا تغییر حرکت عقربه ها را مشاهده کنید.

○ وقتی عقربه به سمت مثبت حرکت کند یعنی قطر آن نقطه کمتر از آن مقدار استاندارد است و بالعکس. در بورگیج های دیجیتال نیز این تغییرات به صورت اعداد مثبت و منفی نشان داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *