مقالات

پرگار صنعتی چیست؟ معرفی انواع پرگار

پرگار های صنعتی با قابلیت ها و کاربردهای مختلف در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. از پرگار های صنعتی معمولا به صورت گسترده در طراحی، رسم و نقشه کشی برای تولید انواع دستگاه ها و قطعات صنعتی استفاده می شود. استفاده رایج پرگار معمولا برای رسم دایره، پیدا کردن مرکز دایره، پیدا کردن خط های عمود بر دایره، اندازه گیری و غیره است. البته از نوعی پرگار برای اندازه گیری و سنجش قطر و یا ابعاد داخلی اجسام استفاده می کنند که در ادامه به کاربرد پرگار اشاره می کنیم.

🔲 پرگار صنعتی چیست؟

پرگار ها انواع بسیار مختلفی دارند و پرگار های صنعتی یکی از انواع پرگار هستند که برای نشانه گذاری، اندازه گیری و خط کشی در تولید قطعات صنعتی در پروژه های مربوط به صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. پرگار های صنعتی خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که از نظر جنس، اندازه و کاربرد با هم فرق می کنند. از جمله صنایعی که از پرگار صنعتی در پروژه های تولیدی خود استفاده می کنند می توانیم به صنایع تولید قطعات صنعتی، خودرو سازی، مهندسی و نقشه کشی، صنایع پزشکی، مهندسی مکانیک و … اشاره کنیم.

انواع پرگار

با توجه به گستردگی صنایع و نیازهای مختلف هر صنعت در پروژه های تولیدی خود انواع پرگار با قابلیت ها و ویژگی های متفاوت طراحی و تولید شده است. آشنایی با انواع مختلف پرگار ها و ویژگی ها و کاربرد هر کدام از آن ها برای انتخاب و تهیه مناسب ترین نوع پرگار کاملا ضروری می باشد. از این نظر، برای خرید یک پرگار مناسب، با انواع پرگار ها آشنا شوید.

🔲 معرفی انواع پرگار

پرگار های صنعتی ساده، پرگار های دیجیتال، پرگار های عقربه ای، پرگار های داخل سنج و خارج سنج، پرگار مستقیم و غیره برخی از کاربردی ترین انواع پرگار صنعتی می باشند که به طور مفصل به معرفی آنها می پردازیم. کاربرد هر یک از این پرگار ها با توجه به ویژگی هایی که دارند متفاوت است و هر یک از آن ها در پروژه های تولیدی در صنعت خاصی استفاده می شوند.

پرگار مهندسی

پرگار های مهندسی برای خط کشی و رسم در نقشه کشی استفاده می شوند. استفاده رایج این پرگار ها برای رسم دایره است و معمولا از نوع پرگار های مستقیم هستند. این پرگار ها از دو بازو تشکیل می شوند که روی یکی از آن ها مداد قرار می گیرد و دیگری نوک تیزی دارد که روی کاغذ فیکس می شود. مهندسان برای رسم نقشه های خود اغلب از انواع پرگار نقشه کشی استفاده می کنند. این پرگار از ساده ترین پرگار های بوده که همه ما با آن آشنا هستیم و در دوران ابتدایی خود از آن استفاده کرده ایم.

پرگار ساده

از پرگار های صنعتی ساده برای رسم دایره، اندازه گرفتن فاصله بین دو نقطه یا اندازه گرفتن ابعاد قطعات صنعتی استفاده می شود. همچنین بعد از اینکه با استفاده از میکرومتر یا سایر ابزار اندازه گیری، ابعاد قطعه ای را اندازه گیری کردند برای انتقال دقیق آن ابعاد به یک قطعه نیز از پرگار های صنعتی ساده استفاده می شود.

یک بخش تنظیم کننده اندازه و دو بازوی مستقیم و صاف بخش های تشکیل دهنده پرگار های صنعتی ساده هستند. این پرگار ها به دو دسته کلی پرگار های پیچی و پرگار های فلزی تقسیم می شوند که تفاوت آن ها در نوع باز و بسته شدن آن ها است. پرگار های پیچی به وسیله یک پیچ مقاوم تنظیم می شوند و موقع جابه جایی جسم یا پرگار، اندازه به دست آمده بهم نمیخورد و ثابت باقی می ماند.

پرگار های صنعتی ساده پیچی دارای یک شیار ریلی هستند که در میان آن یک پیچ قرار دارد. اندازه دهانه پرگار با شل یا سفت کردن این پیچ قابل تغییر و تنظیم  است. در پرگار های صنعتی ساده فنری در انتهای بازوهای پرگار حلقه ای فنری قرار دارد. پیچ و مهره ای در این نوع پرگار ها برای تنظیم اندازه دهانه پرگار وجود دارد. پرگار های صنعتی سازه خود نیز دارای مدل های مختلف هستند تا در جای درست استفاده شوند و بهترین نتیجه از اندازه گیری را داشته باشند.

انواع پرگار ساده

پرگار مستقیم

یکی از ساده ترین انواع پرگار، پرگار مستقیم است که معمولا برای علامت گذاری و کشیدن خط استفاده می شود. این پرگار ها اندازه های مختلفی دارند و از دو بازو تشکیل شده اند که با تغییر طول آن ها اندازه دهانه پرگار قابل تنظیم است. پرگار های صنعتی مستقیم دو بازو با نوک تیز دارند که با آن ها می توان روی فلزات مختلف خط مورد نظر را کشید. پرگار های مستقیم انواع مختلفی دارند و هر نوع نیز کاربرد مشخصی دارد. از پرگار های مستقیم که در تراز صنعت موجود و قابل سفارش است، میتوان به پرگار مستقیم اینسایز مدل 300-7247 اشاره کرد. میزان باز شدن دهانه این پرگار صنعتی تا 290 میلی متر می باشد.

پرگار دیجیتال

پرگار های دیجیتالی بسیار دقیق و حساس هستند و برای اندازه گیری های دقیق استفاده می شوند. این پرگار ها دسته ای برای نگه داشتن پرگار و دو بازو برای اندازه گرفتن و همچنین یک صفحه نمایش دیجیتال دارند که اندازه ها را با دقت بالایی نمایش می دهد. این ابزار های با دقتی که در اندازه گیری دارند، بهترین انتخاب برای افرادی است که دقت در اندازه گیری برایشان مهم است. در ویدیو زیر ساختار پرگار دیجیتال و میزان دقت و حساسیت آن دیده می شود.

پرگار خارج سنج

پرگار خارج سنج نیز نوعی از پرگار های صنعتی ساده فلزی هستند که با نام پرگار های شکمی هم شناخته می شوند. بازوهای این نوع پرگار ها به سمت داخل خمیده هستند. از این پرگار ها معمولا برای اندازه گیری خارج قطعات صنعتی استوانه ای، مکعبی، کروی و یا شفت های گرد استفاده می کنند. از انواع پرگار خارج سنج که جز محصولات پرفروش محسوب می شود، میتوان به پرگار خارج سنج دیجیتال اینسایز 20-2132 اشاره کرد.

پرگار داخل سنج

پرگار داخل سنج شبیه به پرگار های معمولی است اما قسمت نوک پایه های آن به سمت بیرون خمیدگی کمی دارد. با پرگار داخل سنج می توان داخل حفره ها و سوراخ های قطعات صنعتی را اندازه گیری کرد. پرگار داخل سنج ساعتی اینسایز 75-2321 از انواع پرگار های داخل سنج است که فروش نسبتا خوبی را به خود اختصاص داده است. نوک های این پرگار با کیپ شدن درون جسم مورد نظر قادر به اندازه گیری با دقت بالا می باشند. امکان خطا در انواع پرگار های صنعتی دیجیتالی تقریبا صفر بوده و موجب شده کاربر با خیالی آسوده اندازه گیری را انجام دهد.

انواع پرگار دیجیتال

پرگار عقربه ای

یکی دیگر از انواع پرگار، پرگار ساعتی یا عقربه ای است که از پرگار های ساده دقیق تر و البته پیچیده تر هستند. از آن جایی که این پرگار ها بسیار حساس و دقیق هستند برای اندازه گیری اندازه های بسیار ریز تا یک صدم و یک هزارم هم می توان از آن ها استفاده کرد. این پرگار های دقیق از یک دسته برای نگه داشتن پرگار، دو بازو برای اندازه گیری و یک صفحه نمایش عقربه ای تشکیل می شوند و برای اندازه گیری های دقیق مورد استفاده قرار می گیرند. انواعی از پرگار های عقربه با قیمت ویژه از برند های معتبر مانند برند اینسایز در تراز صنعت قابل مشاهده و خریداری است.

انواع پرگار عقربه ای

کلام آخر

انواع پرگار با شکل، اندازه، کاربرد و ویژگی های مختلف در برخی کشور ها توسط برند های گوناگون تولید شده سپس با عرضه به سراسر جهان در تمامی بازار موجود است. آشنایی با کاربردهای هر نوع پرگار کمک می کند تا مناسب ترین پرگار را برای کاربرد مورد نظر خود تهیه کنید. علاوه بر این، انواعی از پرگار های صنعتی و سایر ابزارآلات اندازه گیری با کیفیت بالا از برند های معتبر اینسایز، آکاد، پراید و میتوتویو در تراز صنعت موجود و قابل سفارش است. پرگار های صنعتی یکی از ابزارهای اندازه گیری دقیق هستند که در صنایع مختلف برای نقشه کشی و طراحی های لازم برای تولید قطعات صنعتی استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *