مقالات

آشنایی با زاویه سنج و انواع آن

آشنایی با زاویه سنج و انواع آن

زاویه سنج به عنوان یک ابزار مهم و حائز اهمیت تلقی می‌ شود که جهت اندازه ‌گیری زاویه موجود بین دو خط یا سطح مد نظر به کار گرفته می ‌شود. از انواع زاویه سنج در حوزه‌ های مختلف و متفاوتی همچون ساخت و ساز، مهندسی، معماری و نقشه برداری استفاده می ‌شود. این ابزار نسبتاً ساده و در عین حال کاربردی شامل نقاله و خط‌ کش می ‌شود و این امکان را برای افراد فراهم می ‌کند تا زوایای مد نظر را از صفر تا ۱۸۰ درجه با دقت فوق العاده بالایی اندازه‌ گیری کنند و سطوح را به آن صورت که باید، تنظیم نمایند.

انواع مختلف زاویه سنج ‌ها معمولاً از یک صفحه مدرج آن هم با درجه ‌بندی زاویه تشکیل شده ‌اند که نقطه یا نشانه مربوطه در مرکز صفحه قرار گرفته و دو خط نشانه در قسمت لبه ‌های آن موجود است.

آشنایی با زاویه سنج دیجیتال

🔲 زاویه سنج چیست؟

همانطور که از نام این ابزار پیداست، زاویه سنج به عنوان یک وسیله فوق العاده کاربردی جهت اندازه‌ گیری زوایا مورد استفاده قرار می ‌گیرد و ابزار تشکیل دهنده آن شامل نقاله و یک خط ‌کش می ‌شود. در کارهای مختلف و متعددی همچون نقشه کشی، ساخت و ساز و مهندسی از انواع زاویه سنج بهره استفاده می‌ شود. علاوه بر این، زاویه سنج برای اندازه ‌گیری شیب زمین، زاویه تابش نور و زاویه دید نیز به شدت کاربردی است.

زاویه سنج‌ ها دارای انواع مختلف و متعددی می ‌باشند که برخی از آنها شامل زاویه سنج ترکمتر، زاویه سنج نجاری، زاویه سنج لیزری، زاویه سنج صنعتی و غیره می ‌شود.

این ابزار قابلیت دارند تا اطلاعات فوق العاده مهم و حائز اهمیتی در رابطه با زوایا در اختیار کاربر قرار دهند و در بسیاری از صنایع بدون وجود انواع زاویه سنج تقریباً کارها به شدت مشکل می ‌شود یا انجام آن امکان ‌پذیر نخواهد بود.

زاویه سنج و شیب سنج دیجیتال

خرید زاویه سنج و شیب سنج دیجیتال اینسایز مدل 1-2170

🔲 انواع زاویه سنج

زاویه سنج یک ابزار پرکاربرد در صنایع و حوزه‌ های فنی مختلف است. این ابزار با توجه به قدرت اندازه ‌گیری فوق ‌العاده بالا برای زوایا، در فرایندهای مختلف و گوناگونی که در هر یک از آن‌ها اندازه ‌گیری باید با دقت بسیار بالایی صورت بگیرد، استفاده می ‌شود. انواع مختلفی از زاویه سنج‌ ها تولید و به بازار عرضه شدند که هر یک امکانات متنوعی را در اختیار کاربر قرار می ‌دهند. در ادامه از آن‌ها نام می ‌بریم و به توضیح هر یک نیز می ‌پردازیم.

زاویه سنج ترکمتر

زاویه سنج ترکمتر به عنوان یک ابزار فوق العاده مهم و حیاتی تلقی می ‌شود که جهت اندازه‌ گیری زاویه موجود بین پیچ و ترکمتر از آن استفاده می ‌کنند. این ابزار معمولاً زمانی اهمیت پیدا می‌ کند که افراد بخواهند از این موضوع اطمینان حاصل کنند پیچ‌ها با زاویه درست و اصولی بسته شده‌اند یا خیر. این مسئله دارای اهمیت بالایی است، چرا که اگر پیچ ‌ها را با یک زاویه نامناسب ببندید، قطعاً در نهایت با آسیب دیدن یا شل شدن آن روبرو خواهید شد.

زاویه سنج ترکمتر از دو قسمت اصلی تشکیل می ‌شود که اولین آن شامل صفحه مسطح درجه ‌بندی شده و یک عقربه جداگانه صفحه مسطح، آن هم به شکل دایره ‌ای با درجه ‌بندی صفر تا ۳۶۰ درجه است.

انواع و کاربرد زاویه سنج ترکمتر

انواع مختلف این نوع زاویه سنج شامل زاویه سنج ترک متر دستی، زاویه سنج ترکمتر دیجیتال و مغناطیسی می ‌شود. هر کدام از انواع زاویه سنج ترکمتر کاربردهای خاص خود را دارد؛ ترکمتر دستی برای کاربری ‌های عمومی، ترکمتر دیجیتال دقیق ‌تر از مدل ‌های دستی بوده و برای کاربری ‌های حساس ‌تر مناسب است. همچنین ترکمتر مغناطیسی نیز از طریق آهنربایی که درون آن تعبیه شده، به پیچ متصل می ‌شود.

زاویه سنج نجاری

یکی دیگر از انواع زاویه سنج، نوع نجاری آن است که برای کارهای نجاری فوق العاده کاربردی محسوب می ‌شود. از زاویه سنج نجاری معمولاً برای اندازه ‌گیری زاویه‌ های مختلف بین خطوط یا سطوح استفاده می ‌شود. معمولاً در کارهای نجاری تنها برای مطمئن شدن از صحیح بودن اتصالات بین قطعات از این ابزار استفاده می‌ کنند.

انواع و کاربرد زاویه سنج نجاری

این نوع زاویه سنج ‌ها نیز در انواع مختلفی طراحی می ‌شوند، اما دو دسته اصلی و حائز اهمیت آن شامل زاویه سنج‌ های دیجیتالی و دستی می‌ شوند. نوع دستی از جنس پلاستیک یا فلز و با صفحه ‌ای شامل تقسیمات درجه ‌ای است که عملکرد آن نیز اینگونه است که باید کنار سطح مورد نظر قرار گیرد و درجه‌ زاویه از روی صفحه‌ مربوطه خوانده شود.

زاویه سنج ‌های دیجیتالی با دقت فوق العاده بالاتری نسبت به نوع دستی عمل می‌ کنند. برای ساخت آن‌ ها از موادی همچون پلاستیک و فلز کمک می‌ گیرند و دارای یک صفحه نمایش دیجیتال هستند که زاویه مربوطه را به صورت یک عدد نمایش می‌ دهند.

زاویه سنج لیزری

اگر می ‌خواهید با زاویه سنج آشنایی لازم را پیدا کنید، باید در مورد زاویه سنج لیزری نیز اطلاعات کامل و جامعی به دست آورید. زاویه سنج لیزری معمولا به عنوان یکی از انواع زاویه سنج تلقی می‌ شود و در موارد ویژه جهت اندازه ‌گیری زاویه موجود بین دو خط از لیزر آن استفاده خواهد شد. یک لیزر روی این ابزار وجود دارد که از آن جهت به وجود آوردن خط نوری استفاده می‌ کنند و زاویه مد نظر را از طریق صفحه نمایش دیجیتال یا مقیاس عقربه‌ ای مخصوص اندازه ‌گیری می ‌کنند.

انواع و کاربرد زاویه سنج لیزری

زاویه سنج لیزری نیز دارای انواع مختلفی است که نوع دستی آن دارای اندازه کوچک و قابل حمل است و می ‌توانید در مکان‌ های مختلف از آن استفاده کنید. انواع دیگر آن نیز شامل زاویه سنج لیزری ایستاده، دیجیتال و عقربه ‌ای است.

زاویه سنج دیجیتال

این نوع از زاویه سنج ها بسیار با دقت بوده و قادربه اندازه گیری و نمایش خودکار اطلاعات به صورت دقیق، بر روی صفحه نمایش دیجیتال می باشند. این نوع از زاویه سنج ها دارای دو خط کش و یک صفحه نمایش دیجیتال کوچک بوده که به وسیله مهره ای به یکدیگر متصل شده اند. نوع دیگر این زاویه سنج که با نام شیب سنج نیز شناخته می شود، دارای خاصیت آهنربایی بوده که با چسبیدن به سطوح میزان شیب و زاویه آن را اندازه گیری می کند. اطلاعات اندازه گیری و میزان زاویه به دست آمده بین دو خط ابزار بر صفحه آن نمایش داده می شود. همچنین زاویه سنج دیجیتال دارای نوع دیگری نیز می باشد که به شیب سنج نیز معروف است. زاویه سنج دیجیتال 360 درجه اینسایز 200-2176 از زاویه سنج های دیجیتال با ک یفیت بالا بوده که با قیمتی مناسب و پرداختی آسان قابل سفارش است.

زاویه سنج دیجیتال

زاویه سنج صنعتی

این ابزار نیز به عنوان یکی از انواع زاویه سنج تلقی می‌ شود که معمولاً جهت اندازه‌ گیری زوایای موجود بین دو خط یا سطح مورد نظر استفاده خواهد شد. این نوع ابزارها در اشکال و اندازه ‌های مختلف و گوناگونی طراحی و در  بازار موجود هستند، اما تمامی آن ها از یک اصل مهم و حائز اهمیت پیروی می‌ کنند. زاویه سنج ‌های صنعتی دارای یک صفحه نیم دایره ‌ای شکل هستند که به درجات مختلف تقسیم شده و یک خطش یا نشانگر را نیز روی صفحه قرار داده ‌اند که می ‌توانید از آن ‌ها جهت خواندن زوایا استفاده نمایید. این ابزار نیز مانند دیگر انواع زاویه سنج ‌های نام برده شده دارای انواع مختلف دستی، دیجیتال و لیزری است. زاویه سنج فلزی معمولی اینسایز مدل 85-4780 از دصته ابزارآلات با کیفیت و درجه یک بوده که برای سنجش و به دست آوردن زوایای مختلف استفاده می شود. این ابزار کاربردی که به نقاله اندازه گیری شناخته می شود، با تمامی قابلیت و ویژگی های خود در تراز صنعت موجود و قابل سفارش است.

مشاهده زاویه سنج نقاله ای

🔲 زاویه سنج در کجا استفاده می ‌شود؟

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان کردیم، زاویه سنج ‌ها در موارد گوناگون و متعدد جهت اندازه‌ گیری زوایای مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرند که در ادامه هر یک را به طور کامل بیان کنیم.

نقشه کشی

در علم نقشه کشی زاویه سنج به عنوان یک ابزار فوق العاده مهم و حیاتی محسوب می‌ شود که از آن جهت کشیدن خطوط با زوایای دقیق و کاملاً مشخص استفاده می ‌شود. این نقشه ‌ها در معماری، شهرسازی و مهندسی استفاده می ‌شوند.

ساخت و ساز

از انواع زاویه سنج در حوزه ساخت و ساز نیز استفاده می‌ شود که برای اندازه ‌گیری زوایا فوق العاده پرکاربرد است. این ابزار در فرایندهای مختلفی همچون چوب بری، فلزکاری، برش قطعات آن هم با یک زاویه خاص و تعیین شده، نصب کاشی و سرامیک، همچنین جهت نصب کابینت در پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.

مهندسی

از زاویه سنج برای کارهای مهندسی همچون طراحی و ساخت قطعات مکانیکی سازه‌ ها، مدارهای الکترونیکی و غیره استفاده می ‌شود. باید این نکته را توضیح دهیم که تمام مهندسان سعی می ‌کنند با استفاده از انواع زاویه سنج جهت اندازه‌ گیری دقیق زوایا آن هم در فرایندهای مربوط به مهندسی استفاده کنند.

جمع بندی

زاویه سنج به عنوان یک ابزار فوق العاده مهم و اساسی در موارد متعدد و گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته در هر یک از کارهای مربوطه از مناسب ترین نوع زاویه سنج استفاده خواهد شد. این موارد شامل تعمیرات، طراحی ماشین آلات و حوزه ‌های مختلف دیگر می‌ شود. به کمک این ابزار تمام افراد قادر هستند تا با دقت فوق العاده بالایی زاویه‌ های مختلف را اندازه‌ گیری و در نهایت ارزیابی کنند. با استفاده از این قابلیت، تنظیمات مختلف مانند نصب قطعات یا اجزای مکانیکی با دقت بیشتری انجام می ‌شود. پس مواردی که برای شما نام بردیم، نشان دهنده اهمیت زاویه سنج در کارهای مختلف و گوناگون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *