مقالات

انواع عمق سنج و نحوه کار با آنها

◉عمق سنج چیست؟

عمق سنج یکی از کاربردی ترین ابزارهای اندازه گیری است که انواع مختلفی دارد و هر نوع از آن با توجه به ویژگی ها و کاربردهایی که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

عمق سنج ابزاری کاربردی برای اندازه گیری عمق شیارها، حفره ها و هر نوع فرو رفتگی است که از یک خط کش مندرج و یک پایه شیار دار تشکیل شده است. جنس این ابزار معمولا از فولاد با کیفیت و ضد زنگ است تا بتوان در شرایط محیطی مختلف از آن استفاده کرد.

کاربرد عمق سنج

از انواع مختلف عمق سنج ها با توجه به نوع و کاربرد آن ها برای اندازه گیری عمق انواع حفره، فرو رفتگی و شیار استفاده می کنند. یکی از کاربردهای اصلی عمق سنج استفاده از آن در تولید قطعات صنعتی و ماشین کاری است. همچنین از این ابزار در جراحی و ارتوپدی نیز استفاده می شود. از اندازه گیری عمق آج لاستیک های ماشین ها تا اندازه گیری عمق اقیانوس برای غواصی می توان از انوع مختلف این ابزار استفاده کرد.

◉ معرفی انواع عمق سنج

عمق سنج  در انواع مختلفی وجود دارند و هر نوع نیز با توجه به ویژگی ها و میزان دقت در اندازه گیری عمق، کاربرد مخصوص به خود را دارد. برخی از کاربردی ترین و رایج ترین انواع این ابزار اندازه گیری عبارتند از:

  • عمق سنج دیجیتال (الکترونیکی)
  • عمق سنج آنالوگ (عقربه ای)
  • خط کش های عمق سنج
  • میکرومترهای عمق سنج

کولیس عمق سنج

کولیس یکی از دقیق ترین ابزار اندازه گیری طول و عمق است که از یک بدنه از جنس فولاد آبکاری شده و یک خط کش مدرج از جنس فولاد سخت ساخته می شود. بدنه کولیس، شیار دار است و خط کش در شیار بدنه قرار می گیرد و با پیچاندن پیچ در فاصله مورد نظر محکم می شود. کولیس عمق سنج از انواع کولیس ها بوده که با ظاهری متفاوت قادر به اندازه گیری عمق اجسام نیز می باشد. دقت اندازه گیری کولیس متغییر بوده ولی به طول معمول 0.01 میلی متر یا 0.0005 اینچ است.

•نحوه کار با عمق سنج خط کشی

خط کش های عمق سنج ساده ترین ابزار برای اندازه گیری عمق هستند و دقت اندازه گیری آن ها در قیاس با سایر انواع عمق سنج ها کمتر است. این ابزار اندازه گیری شامل یک خط کش و یک پیچ است و با پیچاندن پیچ، خط کش در حفره مورد نظر وارد شده و عمق حفره را اندازه گیری می کند.

 

کولیس عمق سنج

میکرومتر عمق سنج

میکرومتر نیز نوعی دیگری از انواع عمق سنج است که با دقت اندازه گیری 0.01 میلی متر می تواند در صنایع و کاربردهایی که نیاز به اندازه های دقیق وجود دارد مورد استفاده قرار بگیرد. میکرومتر خارج سنج دیجیتال، میکرومتر خارج سنج معمولی و میکرومتر داخل سنج معمولی از جمله انواع مختلف این ابزار اندازه گیری هستند که می توانید با توجه به نیازها و اولویت های خود از آن ها استفاده کنید. کاربرد همه میکرومتر ها صرفا اندازه گیری عمق نبوده و برخی از آنها با ظاهری متفاوت وظیفه سنجش عمق را بر عهده دارند.

میکرومترها دارای یک میله اندازه گیری و یک پیچ هستند که با پیچاندن این پیچ، میله اندازه گیره داخل حفره مورد نظر شده و عمق حفره را اندازه گیری می کند. میکرومترها دارای میله های اندازه گیری با طول های متفاوت هستند و شما می توانید با توجه به عمق حفره مورد نظرتان میله اندازه گیری مناسب را انتخاب و استفاده کنید. میکرومتر عمق سنج اینسایز 100-3240 محصولی با کیفیت و کاربردی بوده و دارای قابلیت های ویژه ای می باشد. این محصول ابزاری مناسب برای بررسی میزان عمق اجسام می باشد.

• کار با میکرومتر عمق سنج

ابتدا باید با توجه به تخمینی که از عمق حفره دارید مناسب ترین میله اندازه گیری را انتخاب کرده و در پایین میکرومتر نصب کنید و بعد از اطمینان از صفر بودن میکرومتر، میله را وارد حفره نمایید. پایه میکرومتر را گرفته و پوسته متحرک را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا میله اندازه گیری به انتهای حفره مورد نظر برسد. با نزدیک شدن به سطح مورد نظرتان برای متوقف کردن چرخش دوک باید جغجغه را بچرخانید. بعد از کسب مهارت در استفاده از میکرومتر می توانید تنها از انگشتانه آن استفاده کنید اما بدون تمرین و کسب مهارت نمی توانید این کار را انجام دهید.

در انتها باید جغجغه را قفل کرده و مقدار اندازه گیری شده را بخوانیم و مقدار طول میله اکستنشن را نیز به آن اضافه کنیم.

 

میکرومتر عمق سنج

عمق سنج ساعتی

عمق سنج آنالوگ که با نام عمق سنج ساعتی یا عقربه ای نیز شناخته می شود یکی از انواع ابزار اندازه گیری عمق است که دارای یک صفحه نمایش ساعتی و یک عقربه سوزنی شکل می باشد. این عقربه مکانیکی میزان عمق را بر روی صفحه ساعتی نمایش می دهد.

•نحوه اندازه گیری با عمق سنج آنالوگ

عمق سنج های آنالوگ دارای صفحه ای عقربه ای هستند و زمانی که پایه را در حفره مورد نظر وارد کنید عقربه مکانیکی، عمق حفره را روی صفحه نمایش نشان می دهد. این نوع ابزار اندازه گیری عمق، دقت کمتری نسبت به عمق سنج های دیجیتال دارند و احتمال خطا نیز در آن ها وجود دارد. مزیت استفاده از این ابزار عدم نیاز به باتری است.

 

عمق سنج ساعتی

عمق سنج دیجیتال

عمق سنج دیجیتال نوع دیگری از ابزار اندازه گیری عمق است که دارای یک صفحه نمایش دیجیتالی می باشد. نوع دیجیتالی دقت بیشتری نسبت به نوع آنالوگ یا عقربه ای این ابزار دارد و کار با آن نیز ساده تر است. پیش از استفاده از این ابزار برای اندازه گیری عمق باید از کالیبره بودن آن مطمئن شوید تا دستگاه به درستی کار کند و عمق مورد نظر را با دقت لازم اندازه گیری نماید. عمق سنج دیجیتال 0-300 میلیمتر اینسایز کد 202-2141 محصولی از این دسته می باشد که با قیمت ویژه در تراز صنعت موجود است.

•آموزش استفاده از عمق سنج دیجیتالی

عمق سنج های دیجیتالی دارای یک صفحه نمایش دیجیتالی هستند و زمانی که میله اندازه گیری را داخل حفره یا شیار مورد نظرتان می کنید، این ابزار، عمق حفره را محاسبه کرده و مقدار آن را روی صفحه دیجیتال نمایش می دهد. کار با این ابزار ساده است و دقت اندازه گیری آن نیز زیاد می باشد. احتمال خطا در اندازه گیری عمق با استفاده از این ابزار کاهش می یابد. برای استفاده از این نوع عمق سنج ها باید از باتری استفاده کنید بنابراین در هنگام خرید به با کیفیت بودن باتری ابزاری که انتخاب می کنید توجه داشته باشید. همچنین در زمان استفاده از این ابزار از پر بودن باتری آن مطمئن شوید زیرا ضعیف بودن باتری ممکن است سبب بروز خطا در اندازه گیری عمق شود.

عمق سنج دیجیتال

 

ویژگی های یک عمق سنج خوب

از آن جایی که از عمق سنج در شرایط کاری و محیطی مختلفی استفاده می شود در هنگام انتخاب و خرید این ابزار باید از مرغوب و استاندارد بودن مواد اولیه به کار رفته در ساخت این ابزار مطمئن شوید. یک عمق سنج خوب باید در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشد. همچنین تحمل مقاومت در برابر فشار و حرارت نیز اهمیت زیادی دارد.

دقت این ابزار اندازه گیری نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در کاربردهایی که نیاز به اندازه گیری های دقیق و حساس وجود دارد باید از عمق سنج هایی با دقت اندازه گیری بالا استفاده شود.

نحوه استفاده آسان، قطر مناسب میله اندازه گیری، مقیاس اندازه گیری مناسب، برند معتبر و غیره نیز سایر ویژگی هایی هستند که در انتخاب عمق سنج خوب باید مورد توجه قرار گیرند. تراز صنعت با ارائه بهترین میکرومتر ها از برند های معتبر در خرید یک ابزار مناسب همراه شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *