مقالات

دقت اندازه گیری کولیس و ریزسنج

کولیس و ریزسنج دو ابزار اندازه گیری دقیق هستند که برای اندازه گیری ابعاد کوچک و ظریف استفاده می شوند. دقت اندازه گیری این ابزارها به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل، در خرید مناسب این ابزار تاثیر بالایی دارند. در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم:

عوامل موثر در دقت کولیس:

◉ساخت ابزار:

 دقت اندازه گیری کولیس و ریزسنج تا حد زیادی به دقت ساخت ابزار بستگی دارد. ابزارهایی که با دقت بیشتری ساخته شده باشند، دقت اندازه گیری بالاتری نیز خواهند داشت.

◉مهارت کاربر:

 دقت اندازه گیری کولیس و ریزسنج همچنین به مهارت کاربر نیز بستگی دارد. کاربرانی که با نحوه استفاده صحیح از این ابزارها آشنا باشند، می توانند اندازه گیری های دقیق تری انجام دهند.

◉نوع کولیس:

دقت اندازه گیری کولیس به نوع کولیس بستگی دارد. کولیس های ورنیه ساده دارای دقت اندازه گیری 0.02 میلی متر هستند. کولیس ورنیه 0.01 میلی متر دارای دقت اندازه گیری 0.01 میلی متر هستند. کولیس های عقربه ای دارای دقت اندازه گیری 0.1 میلی متر هستند. کولیس دیجیتال دارای دقت اندازه گیری مختلفی هستند که می تواند تا 0.001 میلی متر نیز برسد. از کولیس های دیجیتال که با قیمتی عالی در تراز صنعت موجود است میتوان به کولیس دیجیتال 15 سانت اینسایز کد 150-1161 اشاره کرد. این کولیس 15 سانتی از پرفروش ترین نوع کولیس ها بوده که دارای فک میله ای می باشد.

 


عوامل موثر بر دقت اندازه گیری کولیس
علاوه بر عوامل کلی که در بالا ذکر شد، عوامل دیگری نیز بر دقت اندازه گیری کولیس موثر هستند، از جمله:

◉تراز بودن کولیس:

 کولیس باید کاملاً تراز باشد تا اندازه گیری های دقیقی انجام دهد. برای تراز کردن کولیس، می توان از یک شیء تراز استفاده کرد.

◉تماس صحیح فک ها:

 فک های کولیس باید به طور صحیح با جسم مورد اندازه گیری تماس داشته باشند تا اندازه گیری دقیقی انجام شود. برای اطمینان از تماس صحیح فک ها، می توان از یک پد نرم استفاده کرد.
عدم اصطکاک بین فک ها: اصطکاک بین فک ها می تواند باعث خطا در اندازه گیری شود. برای کاهش اصطکاک، می توان از یک روغن روان کننده استفاده کرد.

نحوه خواندن کولیس

همانطور که گفته شد کولیس ها دارای انواع گوناگون هستند. این ابزار های کاربردی قادر به سنجش و اندازه گیری طول، قطر، عمق و صخامت اجسام می باشند. کولیس ها با توجه به نوعشان، اعداد به دست امده را در اختیار ما قرار می دهند. برای مثال؛ در کولیس دیجیتال اعداد به دست امده روی صفحه نمایش دیجیتال مشخص می شود و در کولیس ساعتی به وسیله صفحه نمایش عقربه ای اطلاعات را به دست می آوریم. اما در کولیس ورنیه یا همان معمولی، پیدا کردن اطلاعات و اندازه قطعات نیاز به محاسبه و به دست آوردن اعداد دارد. کولیس ورنیه اینسایز مدل 300-1214 از دسته کولیس های ورنیه با قابلیت های ویژه می باشد که در تراز صنعت موجود و قابل سفارش است.

برای خواندن کولیس ورنیه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. عددی را که خط صفر ورنیه با خط اصلی روی بدنه کولیس منطبق است، بخوانید.
  2. عددی را که خط ورنیه با خط اصلی روی بدنه کولیس منطبق است، بخوانید.
  3. حاصل جمع این دو عدد اندازه گیری مورد نظر را نشان می دهد.

انواع کولیس

دقت اندازه گیری ریزسنج

دقت اندازه گیری ریزسنج به نوع ریزسنج بستگی دارد. ریز سنج یا همان میکرومتر معمولی دارای دقت اندازه گیری 0.01 میلی متر هستند. ریز سنج های میکرومتری دقیق دارای دقت اندازه گیری 0.001 میلی متر هستند. میکرومتر ها بر اساس نوع ساختار و یا کاربرد در صنایع به چند دسته میکرومتر خارج سنج و داخل سنج تقسیم می شوند.

عوامل موثر بر دقت اندازه گیری ریزسنج

علاوه بر عوامل کلی که در بالا ذکر شد، عوامل دیگری نیز بر دقت اندازه گیری ریزسنج موثر هستند، از جمله:

◉تراز بودن ریزسنج:

ریزسنج باید کاملاً تراز باشد تا اندازه گیری های دقیقی انجام دهد. برای تراز کردن ریزسنج، می توان از یک شیء تراز استفاده کرد.

◉تماس صحیح زبانه و سندان:

 زبانه و سندان ریزسنج باید به طور صحیح با جسم مورد اندازه گیری تماس داشته باشند تا اندازه گیری دقیقی انجام شود. برای اطمینان از تماس صحیح زبانه و سندان، می توان از یک پد نرم استفاده کرد.

◉عدم اصطکاک بین زبانه و سندان:

 اصطکاک بین زبانه و سندان می تواند باعث خطا در اندازه گیری شود. برای کاهش اصطکاک، می توان از یک روغن روان کننده استفاده کرد.


نحوه خواندن ریزسنج

ریز سنج که به میکرومتر نیز معروف است، مانند کولیس دارای انواع گوناگون است. کار با این ابزار نسبت به کولیس سختتر و میزان دقت آن بیشتر است. میکرومتر دیجیتال اعداد به دست آمده از صخامت یا قطر اجسام را به طور خودکار روی صفحه نمایش دیجیتال نشان می دهد. ولی در مواجه با میکرومتر های معمولی باید مراحل خواندن آن را طی کنید تا به نتیجه نهایی برسید.
برای خواندن ریزسنج، مراحل زیر را دنبال کنید:
عددی را که خط صفر روی بدنه ریزسنج با خط صفر روی زبانه منطبق است، بخوانید.
عددی را که خط صفر روی زبانه با خط اصلی روی بدنه ریزسنج منطبق است، بخوانید.
حاصل جمع این دو عدد اندازه گیری مورد نظر را نشان می دهد.

WIRE MICROMETERخرید میکرومتر میله ای خارج سنج 1000-1200 میلیمتر اینسایز 1200-3205

 

نتیجه گیری
کولیس و ریزسنج دو ابزار اندازه گیری دقیق هستند که برای اندازه گیری ابعاد کوچک و ظریف استفاده می شوند. این ابزار ها از برند ها و در کد های مختلف با قابلیت های ویژه تولید و عرضه می شوند. به طور کلی استفاده از این ابزار ها در تمامی حوزه امکان پذیر بوده و نیاز به تخصص ندارد. کار با این ابزار های کاربردی تنها موجب افزایش دقت در کار و نتیجه ای مناسب می شود. تراز صنعت با ارائه انواع کولیس و انواع میکرومتر در خرید یک ابزار مناسب با بهترین کیفیت و ارزانترین قیمت همراه شماست.

2 دیدگاه در “دقت اندازه گیری کولیس و ریزسنج

  1. حسینی گفت:

    سلام ریز سنج همون میکرومتره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *