مقالات

معرفی انواع ساعت اندیکاتور و اجزای آن

معرفی انواع ساعت اندیکاتور و اجزای آن

ساعت اندیکاتور یکی از ابزار اندازه گیری دقیق است که برای اندازه گیری تراز اجزای دستگاه یا انحراف کلی هر جسم از استاندارد مورد انتظار استفاده قرار میگیرد. این ابزار های کاربردی بیشترین استفاده را برای اندازه گیری فواصل کوچک بین قطعات و یا بررسی میزان لنگی میله را دارند.
این ساعت اندازه گیری به دلیل شباهت ظاهری به ساعت های عقربه ای، مانند آنها نامگذاری شده اند. همانطور که پیداست؛ این ساعت از اعدادی تشکیل شده است که در دایره ای مرتب شده اند و در یک صفحه نمایش عقربه ای نمایان می شوند. ساعت های اندیکاتور در انواع مختلفی از لحاظ نحوه خوانش اعداد، نحوه نمایش اعداد و شکل پراب تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع ساعت اندیکاتور و اجزای آن می پردازیم.

این ساعت ها به دلیل نحوه چیدمان اطلاعات بر روی صفحه شماره گیری نامگذاری شده اند. ارقام روی صفحه این ساعت در دو جهت چاپ می شوند که از یک صفر در مرکز شروع می شود. اغلب، اعداد مثبت در سمت راست صفر و اعداد منفی در سمت چپ نشان داده می شوند.

در این نوع نشانگرها بر خلاف ساعت های خواندن متعادل، : عدد های شماره گیری در یک جهت بدون توقف و بدون هیچ نوع جدایی حرکت می کنند.

ساعت های اندیکاتور متعادل معکوس به این دلیل نامگذاری شده اند که دارای مقیاس های مثبت و منفی اولیه برای هر طرف صفر هستند، اما اعداد مثبت در سمت چپ و منفی در سمت راست هستند.

ساعت های اندیکاتور معکوس پیوسته یا خلاف جهت عقربه های ساعت مانند نشانگرهای شماره گیری پیوسته هستند با این تفاوت که اعداد در جهت مخالف حرکت می کنند. یعنی اعدا در این نوع ساعت خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت میچرخد و بدون هیچ جدا مننده ای خوانده می شود.

این ساعت ها از یک صفحه درچی بندی شده و عقربه برای نمایش اندازه گیری استفاده می کنند. عقربه بر روی صفحه شماره گیری می چرخد تا مقدار اندازه گیری را نشان دهد. ساعت اندیکاتور عقربه ای اندازه های کوچک را به مقیاس های بزرگ تبدیل می کند. یک از مزایای استفاده از ساعت ها، عدم انتقال حرارت دست هنگام کار به جسم یا ابزار است. در ساعت اندیکاتور عقربه ای، نیروی دست کاربر روی عملکرد دستگاه تاثیری نمیگذارد و خطای چشمی در آن کمتر است. ساعت اندیکاتور 5 میلیمتر اینسایز کد 5-2311 ابزاری از نوع ساعت های عقربه ای می باشد، که با بهترین قیمت بازار در تراز صنعت قابل خریداری است.

 

این ساعت ها از یک صفحه نمایش دیجیتال برای نمایش نتایج اندازه گیری استفاده می کنند. مقدار اندازه گیری به صورت عددی بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود و کار را آسان تر می کند. این ابزار ها به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته، از دقت اندازه گیری بالاتری برخودارند. البته در برخی مواقع مثل سنجش میزان لنگی یک کیله کار با ساعت عقربه ای آسان تر است چراکه تغییرات به آسانی قابل مشاهده است. یکی دیگر از ویژگی های که در برخی از ساعت اندیکاتور دیجیتال مشاهده می شود؛ امکان اتصال به کامپیوتر جهت انتقال اطلاعات می باشد. از ساعت های اندیکاتور دیجیتال که بسیار محبوب و پر طرفدار است، میتوان به ساعت اندیکاتور اینسایز کد 101Fــ2108 اشاره کرد.

این ساعت ها دارای یک پراب شیطانکی هستند. پراب شیطانکی در ساعت شیطونکی برای اندازه گیری انحراف در سطوح منحنی یا شیب دار استفاده می شود. ساعت شیطونکی اینسایز کد 35-2381 از محصولات با کیفیت برند اینسایز بوده و با بهترین قیمت بازار در تراز صنعت موجود می باشد.

 

این ساعت ها دارای یک پراب میکروسکوپی هستند که برای اندازه گیری حرکات بسیار کوچک استفاده می شود. شما میتوانید انواع ساعت اندیکاتور و شیطونکی را با بهترین قیمت از تراز صنعت، با خیالی آسوده تهیه کنید.

  1. بدنه: قسمت بیرونی ساعت
  2. پین قفل‌کننده: برای قفل کردن سوزن نشانگر در موقعیت مورد نظر
  3. نشانگر بلند (سوزن بلند): نمایش مقدار اندازه گیری روی صفحه آنالوگ
  4. نشانگر کوتاه (سوزن کوتاه): نمایش تعداد دورهای انجام شده توسط نشانگر بلند
  5. مقیاس: نمایش اعداد حاصل از نتایج اندازه‌گیری
  6. ساقه: مکانی برای حرکت دوک به سمت بالا و پایین (معمولا توسط پایه‌ها برای نگه داشتن ساعت‌های اندیکاتور در موقعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد)
  7. پیستون:  ورودی ساعت اندیکاتور
  8. نقطه تماسی: نقطه تعامل بین ابزار و قطعه کار

اجزای ساعت اندیکاتور

  1. اندازه گیری تراز اجزای دستگاه: ساعت های اندیکاتور در طیف گسترده ای از کارها استفاده می شوند. ساعت های اندیکاتور برای اندازه گیری تراز اجزای دستگاه مانند بلبرینگ ها، محورها و شفت ها استفاده می شوند.
  2. اندازه گیری انحراف کلی اجسام: یکی دیگر از کاربرد های ساعت های ایندیکاتور میتوان به اندازه گیری انحراف کلی اجسام مانند سطوح، قطعات و ابزارها اشاره کرد.
  3. اندازه گیری حرکات بسیار کوچک: ساعت های اندیکاتور میکرونی برای اندازه گیری حرکات بسیار کوچک مانند حرکات مکانیکی در ماشین آلات استفاده می شوند.

2 دیدگاه در “معرفی انواع ساعت اندیکاتور و اجزای آن

  1. محسن گفت:

    سلام ساعت شیطونکی با اندیکاتور چه فرقی دارن؟؟

    1. سهیل گفت:

      درود محسن جان دقت بالاتری داره و مناسب دستگاه های cnc هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *